Elektros variklis – brushless arba brushed

May 14, 2018 9:18 am

Automodeliai paprastai būna varomi elektra arba vidaus degimo varikliais. Paprasčiausi elektriniai varikliai būna kolektoriniai – jie yra pigiausi, tačiau yra greitai dylantys. Išoriškai juos gana lengva atskirti iš pagrindinio bruožo – variklis prie greičio valdiklio yra pajungtas tik 2 laidais. Tokiems varikliams valdyti reikalingi paprasčiausi ir pigiausi greičio reguliatoriai. Reiktų pabrėžti, kad šepeteliniai varikliai labai bijo perkrovos, ir norint juos tinkamai eksplotuoti patartina naudoti vėsintuvus.

Aumodeliai gali būti aprūpinti ir bekolektoriniais (angl. Brushless) varikliais. Jų konstrukcija yra kiek sudėtingesnė,  tačiau  jie  turi  tik  dvi  dylančias  detales  (guolius),  todėl  yra  nepaprastai  ilgaamžiški.  Kitas skiriamasis šių variklių bruožas yra naudingiau naudojama elektros energija, bei dažniausiai didesnė nei šepetėlinių variklių galia. Jiems valdyti reikalingi gana sudėtingi elektroniniai greičio reguliatoriai, kurie sujungti su varikliu 3 galios laidas (ir gali turėti papildomus 5 laidus davikliams). Šie varikliai nereikalauja jokio įvėžinomo. Tačiau taip pat negali būti labai perkrauti, nes dėl padidėjusios temperatūros stipriai silpnėja magnetai, kas sumažina variklio galią.

Šepeteliniams ir bešepeteliniams varikliams naudojami skirtingi greičio reguliatoriai. Tai reiškia, jog bešepetelinis greičio reguliatorius nepalaikis šepetelinio variklio. Dažniausiai bešepeteliniai greičio reguliatoriai buna belimičiai, tai reškia, kad jie palaiko net ir mažiausiai turnčius vijų bešepetelinius variklius. Šepeteliniams varikliams naudojami greičio reguliatoriai dažniausiai nepalaiko mažai vijų turinčius variklius. Iki kiek vijų palaiko greičio reguliatorius dažniausiai rašo ant pačio reguliatoriaus (kartais iki kiek palaiko galima suprasti iš ESC pavadinimo). Dažniausiai sutinakamas SC-15 WP palaiko variklius turinčius daugiau nei 15 vijų (t.y. 16 vijų, 17 vijų ir t.t., tačiau nepalaiko 14 vijų, 13 vijų ir t.t.).

 

Elektros varikliai (šepeteliniai) reikalauja reguliaraus šepetėlių keitimo. Kuo ilgiau naudojate, tuo greičiau jis dyla ir dega nuo didelės elektros srovės. Šepetėliai gali būti keičiami tik išardomuose varikliuose t.y. kai variklio galinė dalis atsukus du varžtus išsiardo. Tokie varikliai nėra jau labai dažnai naudojami – juos pakeitė kur kas pranašesni bešepeteliniai varikliai.

 

Liaudiškai vadinamos „skarbonkės“ yra pigiausi šepeteliniai varikliai. Jų minusas tas, kad jie nėra ardomi. Juose nėra guolių, jie dažniausiai pagaminti iš pigių medžiagų, todėl trumpas jų tarnavimo laikas. Skarbonkės darbo laikas jį teisingai prižiūrint ir neleidžiant jam perkaisti yra apie 10 valandų. Po šio laiko variklio charakteristikos smarkiai sumažėja. Jis ima garsiau veikti, įvorės sudila, matomos žiežirbos variklio rotoriaus ir šepetėlių srityje.


© Aidas Vaičiukynas 2016 - 2019