Facebook YouTube
rcmodels

Vidaus degimo varikliai

May 14, 2018 9:25 am


Automobilių, lėktuvų bei sraigtasparnių modeliai gali būti varomi ir vidaus degimo varikliais. Savo konstrukcija šie varikliai yra gana primityvūs, tačiau jiems naudojamos tiksliai pagamintos detalės. Kaip ir visi vidaus degimo varikliai, taip ir modelių varikliai dirba degindami kuro ir oro mišinį ir paversdami degimo energiją mechaniniu sukimo momentu. Kurui ir orui maišyti variklyje reikalingas karbiuratorius – jo pagalba į įsiurbiamą į variklį orą įmaišomi smulkūs kuro lašeliai. Kuo daugiau atidaroma karbiuratoriaus sklendė, tuo daugiau į variklį patenka degaus mišinio, ir tuo daugiau galios tuo momentu turi variklis.

 

Tam tikram kuro kiekiui sudeginti reikalingas atitinkamas deguonies, esančio ore kiekis. Jei kuro į įsiurbiamą orą įmaišoma santykinai per daug – toks mišinys vadinamas riebiu, o jei kuro įmaišoma per mažai – liesu. Karštą dieną oras yra išretėjęs ir sausas, jame mažai deguonies, todėl variklio kuro mišinys turi būti riebinamas, o vėsų drėgną rytą deguonies kiekis yra didesnis, todėl mišinys turi būti liesinamas.

 

Mišinys variklio cilindre yra suspaudžiamas ir užsiliepsnoja nuo prieš tai degusio mišinio porcijos įkaitintos žvakės. Paleidžiant variklį, žvakė būna šalta, todėl ji įkaitinama prijungus specialų žvakės kaitinimo įrenginį.

 

Vidaus dėgimo varikliai yra skirstomi pagal variklio darbinį tūrį, pavyzdžiui 3,5cc reiškia, kad variklio tūris yra skaičiuojamas taip: stūmoklio spindulis kvadrate padaugintas iš stumoklio eigos ir iš 3,14. Šiai dienai populiariausi variklių didžiai yra tokie: 3cc, 3,5cc, 4,6cc, 5,9cc. Variklio darbinį tūrį galima atskirti ir iš pačio variklio dydžio, kuo variklis didesnis (platesnis) tuo didesnį tūrį jis turi. Vidaus degimo varikliai yra reguliuojami karbiuratoriaus pagalba, kuris sumažina ar padidina kuro, oro kiekius paduodamus į variklį. Šiai dienai už variklio reguliavimą yra atsakingos 3 adatos (kartais net ir 4) esančios karbiuratoriuje.

 

Iš principo, vidaus degimo varikliai, naudojami hobio tikslais, nereikalauja ypatingos priežiūros. Svarbiausia ką reikia tai prižiūrėti oro ir kuro filtrus, kad būtu švarūs, o taip , kad butu hermetiškas variklis.

 

Prieš kiekvienas varžybas ar pasivažinėjimus būtinai pakeiskite oro filtrą (prieš tai sutepkite jį specialiu tepalu), vadovaukitės gamintojo instrukcijomis, kur nurodyta kuo tepti, kaip plauti. Pavyzdžiui, kai kuriuos filtrų elementus galima plauti kure arba kitokiuose silpnuose skiedikliuose, o kai kuriuos su vandeniu ir muilu.

Kuro filtrus taip pat reikia išplauti po kiekvieno pasivažinėjimo, ypatingai jeigu važinėjate „offroad`e“, kur pilant kurą į baką lengvai gali pakliūti purvas, smėlis ar kiti nešvarumai, kurie vėliau nusėda kuro bake.

 

Variklio hermetiškumas priklauso nuo visų jo sujungimų ir riebokšlių. Dažniausiai nesandarumai atsiranda po variklio galiniu dangteliu ir karbiuratoriaus tarpine (toje vietoje, kur jis tvirtinasi prie variklio). Nesandarias vietas galima nustatyti pagal kuro prasiskverbimą iš variklio. Nesandarumai gali smarkiai įtakoti variklio darbui, kuris tampa nenuspėjamas, pastoviai užgęsta įvairiuose režimuose, o įsibėgėjant jaučiami pridusimai ir panašiai. Reikalas tame, kad jei yra nesandarumai, variklio karteryje nesusidaro slėgis, kuris pakelia mišinį į cilindrą. Dėl to ir atsiranda permušimai. Trumpai tariant, jeigu pamatėte kuro nubėgimus, paprasčiausiai išardykite ir sutvarkykite reikiamą mazgą, panaudodami aukštai temperatūrai atsparų hermetiką (galima nusipirkti bet kurioje autodetalių parduotuvėje). Taip pat kartais reikėtu patikrinti karbiuratoriaus adatų gumelių sandarumą ir jeigu reikia pakeiskit.

 

Dar viena blogo variklio darbo priežastis gali būti žvakė. Ant jo susikaupia nuodegos, arba su laiku pablogėja spiralės darbas. Tada ją geriausia pakeisti nauja. Remontuokite variklį itin kruopščiai, stebėkite, kad į ji nepakliūtu jokie nešvarumai. Priklausomai nuo oro temperatūros ir naudojamo kuro, modeliams gali būti naudojamos skirtingos pagal kaitrumą žvakės, pvz. labai karštą dieną liesu mišiniu veikiantis (ir daug galios vystantis) variklis geriausiai veiks su „šaltomis“ R6-R8 žvakėmis, o žiemą ar vėlyvą rudenį tam pačiam varikliui geriau veikti padės R1-R3 žvakės.

 

Variklis neužsikuria nes:

  1. Variklis užpiltas – išsukite žvakę, paverskite modelį, kad duslintuvas būtų nukreiptas žemyn ir patraukite virvelę 10 kartų (kuro perteklius turi išbėgti per duslintuvo angą).
  2. Nepakrautas žvakės pakaitintojas.
  3. Žvakė nudegusi (nedega spyralės pirmoji apvija ar visa spyralė).
  4. Netinkamas kuras.
  5. Jei modelis trūkčioja, patikrinkite, ar teisinga eiliškumo tvarka įjungėte siųstuvą su imtuvu, ar baterijos pakrautos, ar nėra jokių aukštos įtampos laidų Jūsų važinėjamoje vietoje.

 

Dėl ko variklis gali užgesti:

  1. Šaltas variklis (darbinė temperatūra 100 lapsnių).
  2. Bloga žvakė (per šalta arba per karšta).
  3. Netinkamai sureguliuotas variklis (per riebus arba sausas kuro mišinys).
  4. Užstrigusi sankaba ar jos guoliai.
  5. Kuro sistemos padavimas nėra sandarus.
  6. Variklis siurbia orą pro neužsandarintas vietas (pro duslintuvo sujungimus).

© Aidas Vaičiukynas 2016 - 2019