May 15, 2018 8:51 am
Beveik kiekvienas pradedantis automodeliuotojas (o kartais ir “seni vilkai”) varžybose patiria nesekmes ne dėl tiesioginio patirties stygiaus, o dėl nesistemingo pasiruošimo, kuris vėliau sukelia samyšį ir nereikalingą stresą, neleidžiantį susikaupti ir maksimaliai atskleisti savo sugebėjimus trasoje.
Bene svarbiausias faktorius, įtakojantis rezultatus trasoje, yra piloto gebėjimas susikaupti. Automodelio vairavimas didžiausia dalimi priklauso nuo vairuotojo gebėjimo tiksliai atlikti manevrus, greitai reaguoti į kintančią situaciją trasoje ir šaltakraujiško vairavimo stiliaus. Neretai aukščiausias pozicijas automodelių lenktynėse užima ne tie, kurie sugeba greičiausiai įveikti ratą, o tie, kurie sugeba padaryti mažiausiai klaidų. Kodėl? Atsakymas paprastas – šie žmonės dažniausiai yra gerai pasiruošę varžyboms ir patiria mažiausiai stresinių situacijų, pasirūpindami technika iš anksto. Būtent todėl pradedantiesiems tenka patirti skaudžių nusivylimų, lydimų mintimis “juk per treniruotes aš iš tiesų geriau važiuoju.”
Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Vienas iš pagrindinių ramybės faktorių – pasitikėjimas savo modeliu. Jūs tiesiog nuolat turite būti užtikrintas, kad visi važiuoklės mazgai veikia tiksliai. Dieną prieš varžybas (ar anksčiau) patikrinkite visą modelį:
guoliai – tiek ratų, tiek transmisijos guoliai visada turi būti geros būklės bei sutepti. Kartais užsikertantis guolis gali iškrėsti gerokai didesnę kiaulystę nei galite įtarti. Ar tikrai norite jį keisti paskubomis, tarp važiavimų? Pasirūpinkite tuo prieš varžybas
pakaba – joje jokiais būdais negali būti ko nors, kas “nereikšmingai stringa”. Ponas Merfis Jums nesunkiai įrodytų, jog ta dalis reikšmingai užstrigs svarbiausiu momentu! Visos dalys pakaboje turi judėti laisvai, tolygiai ir turėti kuo mažesnį laisvumą. Sulenktos smeigės, įtrūkusios plastikinės pakabos dalys ar tepalo netekę amortizatoriai tikrai neatneš Jums sėkmės. Pasistenkite to nepamiršti ir patikrinkite šiuos mazgus tiek prieš varžybas, tiek laisvu tarp važiavimų laiku.
varžtai – paradoksalu, tačiau vienas ar kitas, iš pažiūros nereikšmingas atsisukęs varžtelis gali tapti “rakštimi minkštoje kūno dalyje”. Vidutiniškai automodelį sudaro apie 400 detalių ir visos jos yra reikšmingos. Kai kada atsiveržęs varžtas gali tapti nepaaiškinamai nestabilaus modelio elgesio priežastimi, o kai kada jo sukelti gedimai gali kainuoti nemaloniai didelę sumą. Patikrinkite visus važiuoklės varžtus iš anksto.
elektronika – neretai pamirštamas modelio segmentas. Kartais prastai prilituota akumuliatorių jungtis, ar variklis kainuoja pergalę, arba “kažkur dingusią variklio galią”. Nepatingėkite patikrinti visų litavimo vietų bei jungčių – dažnai jos tik atrodo “kokybiškai”, o tereikia nestipraus trūktelejimo pirštais…
Jei vairuojate “nitro” modelį – pasirūpinkite ir iš anksto pakraukite imtuvo maitinimo bateriją!
Ką gali padaryti pilotas, siekdamas aukščiausių rezultatų?
miegas – itin svarbus žmogaus reakcijai. Pasistenkinte prieš varžybas kuo geriau išsimiegoti! Taip apsaugosite save nuo ankstyvo nuovargio, sulėtėjusios reakcijos, ženkliai padidėjusio nervingumo ir nepagrįstos panikos iškilus mažiausiems nesklandumams!
koncentracija – nesistenkite dirbti kelių darbų vienu metu – pvz. kalbėtis telefonu boksuose ir perrinkinėti amortizatorius. Gali gautis visiškas “alio”… Veikiau susikaupkite ties vienu konkrečiu darbu ir skirkite dėmesį tik jam.
planuoti veiksmai – įsidėmėkite savo važiavimų laikus. Suskaičiuokite, kada turite pradėti krauti akumuliatorius (elektriniams modeliams), kad jie pilnai pasikrautų 10-5min. prieš startą, suplanuokite kiekvieno krovimo pradžią. Nepamirškite, jog iš anksto turite sutepti padangas, ir stengtis, jog jos neišdžiūtų anksčiau laiko. Jei vairuojate “nitro” modelį – iš anksto įspėkite savo mechaniką (kad šis netikėtai prieš startą nedingtų “pakalbėti telefonu”). Paruoškite kuro buteliuką, iš anksto užpildykite baką. Pasistenkite kuo anksčiau pasiimti transponderį. Paniškas kėbulo segimas, likus minutei iki starto, sukelia tikrai nemalonų jaudulį, kuris virsta klaidomis trasoje!
nervingumas – didžiausias barjeras. Retas (ypač pradedantysis) modeliuotojas prieš startą jaučiasi visiškai ramiai. Jūs tikrai nesate vienintelis, kuriam beveik (ir kartais visai ne beveik) dreba rankos ar kinkos. Pasistenkite apie tai negalvoti. Galvokite tik apie savo asmeninį rezultatą ir pasistenkite neapsikrauti mintimis “kas dabar bus?”. Jūsų darbas po starto – įveikti kiek įmanoma daugiau ratų. Bandydami ką nors vytis ar nepraleisti (ypač per kvalifikacijas) Jūs tikrai nieko nepasieksite. Na nebent daugiau streso…
korektiškas elgesys – viena iš svarbesnių vertybių (ir ne tik trasoje). Jei esate ženkliai lėtesnis – nesistenkite užtverti kelio greitesniąjam – tai greičiausiai baigsis susidūrimu, kuris pakenks ne tik Jus lenkiančiam, bet ir Jums. Verčiau “plačiau” pravažiuokite artimiausią posūkį, palikdami pakankamai erdvės – taip sutaupysite daug brangaus laiko ir nesugadinsite rezultatų dviem ar daugiau pilotų. Stenkitės praleisti greitesnius modelius būtent posūkiuose – netgi geranoriškiausi pristabdymai ir “praleidimai” tiesiosiose paprastai baigiasi lūžusiomis dalimis ir sugedusiomis nuotaikomis.
bendravimas – nevenkite bendravimo turėdami laisvesnę minutę – automodeliuotojai yra tikrai geranoriški žmonės, ir dažniausiai, mielai pasidalins patarimais ar suteiks informacijos kilus neaiškumams. Nepamirškite to, ir atminkite, kad aukščiausias varžybų tikslas – gera dalyvių nuotaika!