May 15, 2018 8:11 am
Samprata
R/C (angl. k. radio controlled) iš anglų kalbos pažodžiui išvertus reiškia “radijo bangomis valdomas”. Užsienio literatūroje šis terminas dažniausiai sutinkamas kalbant apie radio bangomis valdomus modelius.
Automodeliai
Automobilių modeliai skirstomi pagal mastelį, važiuoklės tipą bei variklio tipą. Mastelis – dydis apytiksliai nusakantis kiek kartų modelio matmenys yra sumažinti lyginant su tikru automobiliu. Pvz. 1:10 mastelio “Subaru” yra maždaug 10 kartų trumpesnis, žemesnis bei siauresnis nei tikras automobilis. Įprastiniai ir labiausiai paplitę modelių masteliai yra tokie:
1:18 (labai maži, maždaug sprindžio dydžio modeliai).
1:10 (bene populiariausio dydžio bagiai ir plentiniai modeliai).
1:8 (ganėtinai dideli modeliai).
1:5 ar 1:6 (itin dideli modeliai, dažniausiai varomi tikru benzinu).
Modelių tipai
Pasaulyje yra labai daug R/C automobilių tipų – žiediniai automobiliai (1:10 “touring”), prototipai (1:12), sunkvežimiai (trucks), bagiai (buggy), varomi 2 (2WD – angl. k. 2 wheel drive) arba 4 (4WD) ratais. Taip pat egzistuoja tankai, mini/micro automobiliai ir daugelis kitų. Visi šie automobiliai yra skirstomi į dvi pagrindines kategorijas, su kuriomis privalu susipažinti: nitro (varomi vidaus degimo varikliais) ir elektriniai (varomi elektriniais varikliais).
Elektros varikliais varomi R/C automodeliai yra lengviau surenkami, reikalauja mažiau priežiūros ir yra daug mažiau triukšmingi už vidaus degimo varikliais varomus modelius. Beveik visais elektros varikliais varomais R/C automobiliais galima važinėti tiek lauke, tiek uždaroje patalpoje, tuo tarpu vidaus degimo varikliais varomais (“nitro”) modeliais galima važinėti tik lauke, kadangi jų išmetamos dujos yra nuodingos. Pradedančiųjų lygio nitro ir elektrinių modelių greitis ir galingumas yra panašūs, tačiau kuo profesionalesnius modelius lyginsime, tuo akivaizdžiau pastebimas “nitro” modelių greičio pranašumas. Tačiau “nitro” modeliai reikalauja daug daugiau priežiūros nei elektriniai, juos yra pakankamai sudėtinga derinti, jie reikalauja pastovios priežiūros, juos reikia valyti specialiomis priemonėmis ir pan.
Abu pagrindiniai modelių tipai gali būti žiediniai (“onroad”) ir skirti bekelei (“offroad”). “Onroad” – tai automobiliai skirti važinėti aikštelėse, trasose ir panašiose vietose – kitaip tariant ant lygių dangų. “Offroad” – tai bagiai, sunkvežimiai, kurie skirti važinėti smėlio, purvo trasomis, šokinėti per tramplynus ir kt.
Automobilio tipą galima rinktis pagal savo norus, tačiau, nepaisant to, kad “offroad” modeliu įmanoma važiuoti žiedine trasa, jis niekada nebus toks stabilus ir greitas, kaip “onroad” modelis. Taip pat atkreipkite dėmesį, jog “offroad” modeliai, dėl savo važinėjimo sąlygų (yaptingai didelio dulkių kiekio, purvo ir pan) reikalauja daugiau priežiūros nei “onroad” tipo modeliai.
Visi R/C automobilių modeliai yra skirstomi į klases pagal savo mastelį, pvz 1/10 tai reiškia, kad R/C automodelis yra 10 kartų mažesnis už tikrą automobilį. Pasaulyje egzistuoja daug įvairių mastelių r/c automobilių – 1/32, 1/24, 1/18, 1/12, 1/10, 1/8, 1/6, 1/5 ir 1/4. Pačios populiariausios pasaulyje klasės yra 1/10 “touring” elektriniai žiediniai, bei 1/8 mąstelio vidaus degimo varikliais varomi bagių modeliai.
* Onroad modelius lietuviškai vadina įvairiai – „žiedinis“, „plentinis“ ir pan. Tokiems modeliams beveik nepriklausomai nuo mastelio reikalinga lygi, švari asfaltinė ar kiliminė danga, ir gana didelis plotas.
Žiediniai automodeliai būna tiek skirti pramogai, tiek ir modelių sportui. Sportiniai modeliai paprastai išsiskiria itin aukštos kokybės medžiagomis, beveik neribotomis pakabos reguliavimo galimybėmis, ir, žinoma, kaina. Tokie modeliai yra visiškai netinkami pramoginiams pasivažinėjimams, kadangi yra santykinai trapūs, neatsparūs purvui.
Pramoginiai žiediniai automodeliai paprastai būna gerokai pigesni ir paprastesni. Jų konstrukcijoje daug dažniau panaudojama smūgiams atspari plastmasė, judančios detalės būna pagamintos „negailint“ – siekiant daugiau atsparumo.
Situaciją su modelio paskirtimi kiek apsunkina vietinės lenktynių organizacijų taisyklės – beveik visose šalyse pradedantieji automodeliuotojai turi galimybes dalyvauti sportinių automodelių varžybose pramoginiais automodeliais. Jiems sukuriama atskira įskaita ir techniškai sulyginamos lenktynių sąlygos.
* Offroad automodeliai skirstomi į daugiau pogrupių pagal savo išvaizdą, tačiau bendras juos siejantis dalykas yra nereiklumas keliui – šie modeliai skirti bekelei. Dėl šios priežasties jie yra labiau paplitę tarp pramogaujančių – pasidžiaugti tokio modelio vairavimu galima neaukštoje pievelėje, miško aikštelėje ar pan. vietoje. Plačiau pagal konstrukciją ir išvaizdą šie modeliai skirstomi į bagius (buggy), monstrus (monster truck), tragius (truggy), o pastaruoju metu yra atsiradusių ir specifinių atmainų, kaip pvz „crawler“ – modeliai skirti lėtam ropojimui itin nepravažiuojamomis salygomis.
Bagis (angl. Buggy)
Tragis (angl. Truggy)
Crawler tipo modelis
Monstras (angl. Monster Truck)
Kaip ir žiedinių automodelių atveju – beveik visose šalyse pradedantieji automodeliuotojai turi galimybes dalyvauti sportinių automodelių varžybose pramoginiais automodeliais. Jiems sukuriama atskira įskaita ir techniškai sulyginamos lenktynių sąlygos.
Kaip ir minėta aukščiau, automodeliai gali būti tiek varomi dviem ratais (2WD – dažniausiai galiniais), tiek ir varomi visais keturiais( 4WD). Nors visuotinai susiklosčiusi nuomonė yra tokia, kad keturi varantys ratai yra visada geriau, tačiau tai nebūtinai tiesa.
Galiniais ratais varomi automodeliai dažnai turi specialiai suderintą svorio centrą bei parinktas padangas, todėl jais važinėti neretai yra netgi smagiau, nei visais ratais varomais modeliais.
Kitas dviem ratais varomų modelių privalumas – dvigubai mažesnis transmisijos detalių kiekis, kaina ir priežiūra.
Galiniais ratais varomas bagis Visais ratais varomas bagis