May 16, 2017 8:52 am
Metanolis + nitrometanas + sintetinis tepalas + kiti priedai = nitro kuras, turbūt būtent taip liaudiškai pavadintų šį kurą bet kuris modeliuotojas susidūręs su VDV (vidaus degimo varikliu). Iš šono atrodo labai paprastas dalykas, tačiau su laiku vis sulaukiu daugiau klausimų apie tinkamo kuro pasirinkimą, todėl šiame straipsnyje pasistengsiu apžvelgti visus kuro gamintojus, kurie yra pasiekiami Lietuvoje.
HPI RACING
Lengviausiai ir greičiausiai pasiekiamas kuras yra HPI RACING kuras. Patogu tai, kad šį kurą galima įsigyti visose HOBBYSHOP parduotuvėse, kurių yra daugiau nei 10 per visą Lietuvą. Nuvažiavai – nusipirkai ir galime džiaugtis modeliu. Kuras iš tiesu yra geras, bet tai nėra kuras skirtas varžyboms. Jei jus neplanuojate dalyvauti varžybose ir modeliu džiaugiatės tik laisvalaikiu – puiku. Tai kuras nr. 1 kainos ir kokybės santykyje. Tepalo kiekis šiame kure yra didesnis lyginant su kitų gamintojų kuru, kas leidžia tausoti variklį. HPI patys kuro negamina, užsakinėja iš žinomo gamintojo ir klijuoja savo lipduką. Tai nėra blogai, tokiu būdų kuras yra prieinamas už gerą kainą. Dėl didesnio tepalo kiekio sudėtyje kuras tinkamas ir didelę kubatūrą turintiems monstrų varikliams 4.6cc, 5.9cc ir daugiau. Mažesnių kubatūrų varikliams šis kuras nėra blogas, tačiau kartais juntamas variklio springimas ant tuščių ar mažų apsukų – variklis nespėja išspjauti viso tepalo. Tačiau teisingai sureguliuotas nedidelės kubatūros (2.5cc – 3.00cc) variklis dirba pakankamai gerai. Varžybose šis kuras yra tiesiog per riebus, variklis lėtose trasos posūkiuose smarkiai užsiriebalina, kas neleidžia greitai greitėtis.
Kaina: 55€ už 5 litrus kuro.
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
BYRON
Vienas iš geriausiai vertinamų kurų pasaulyje yra BYRON gamintojo kuras. Šis kuras Lietuvoje yra pasiekiamas, tačiau tik internetu ir nedideliais kiekiais. Tai amerikiečių gamybos produktas, todėl ir pilstomas į amerikiečių talpas galonais. 1 galonas – 3,78 litrai. Kaip jau turbūt supratote, šis kuras parduodamas 1 galono talpoje. Kuras yra skirtas tik varžyboms, laisvalaikiui jo naudoti nerekomenduočiau dėl labai mažo tepalo kiekio. Arba tokiu atveju reiktų rinktis kitas BYRON kuro rūšys, kurios būtent ir skirtos laisvalaikiui. Varžybose šis kuras pretenduoja į aukščiausią laiptelį, variklis gerai dirba visame sūkių diapazone, lengvai reguliuojasi. Tačiau dilimas yra palyginti nemažas. Jei norima tausoti variklį – šis kuras netiks. Jei iš variklio planuojame spausti maksimumą – šis kuras idealiausias. Pastebėtina tai, kad šis kuras nepalieka jokių nuodegų ant variklio, visi variklio komponentai švarus ir blizga. Didžiausias minusas tai kaina, už tokius pinigėlius galima nusipirkti visus 5 litrus kuro vietoje nepilnų 4 litrų.
Kaina: 44,99€ už galoną.
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
NITROLUX
Nuo 2016 metų Lietuvoje pasirodęs kuro gamintojas NITROLUX. Tai ispanų gamybos kuras pasiekiamas internetu ar varžybų metu. Nedidelis šio kuro pasiekiamumas yra dėl to, kad tai varžybinis kuras ir pardavimas orientuotas į varžybose dalyvaujančius modeliuotojus. Šis kuras unikalus tuo, kad lyginant su kitų gamintojų produktais, pastarasis naudoja šiek tiek daugiau tepalo, tačiau leidžiantis varikliui dirbti tokiomis pačiomis sąlygomis kaip mažesnį tepalo procentą turinčiais kurais. Rezultate turime ekonomiją, variklio tausojimą ir didelę galią. Ko daugiau reikia? – viską turime. Geriausia dalis, tai kaina – gauname iš ties kokybišką produktą už nedidelę kainą. Šis kuras taip pat tinka ir laisvalaikiui, mažesnę kubatūrą turintiems varikliams (iki 5.9cc). NITROLUX kuras nepalieka jokių nuodegų variklio viduje, puikiai dirba visame sūkių diapazone ir leidžia varikliui dirbti ekonomiškai (pats asmeniškai su šiuo kuru esu išvažiavęs beveik 9 minutes), toks rezultatas leidžia sutaupyti vieną sustojimą finale. Kuras sukurtas tik auto modeliams, siekti geriausių rezultatų varžybose. Todėl jis savo darbą čia atlieka tiesiog puikiai.
Kaina: 45€ už 5 litrus
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
Model Tehnics
Kuras už gerą kainą – kone geriausias apibūdinimas šiam kurui. Tačiau nereiktų čia daryti klaidos ir įdėmiai išsinagrinėti šio kuro savybes ir sudėtį. Tai universalus kuras, kuris tinkamas auto modeliams, laivams, lėktuvams ir net sraigtasparniams. Skamba gerai, bet joks profesionalus kuras negali būti skirtas tokiai plačiai skirtingų modelių kategorijai. Kiekvienas rimtas modeliuotojas pasakys, kad kuras privalo būti gaminamas tik vienai modelių kategorijai. Pabrėžtina ir tai, kad šis kuras savo sudėtyje turi kone daugiausiai tepalo ir tepalo priedų. Toks dalykas sąlygoja tik vieną – kuras skirtas laisvalaikiui ir didelę kubatūrą turintiems varikliams. Kurą galima naudoti ir varžybose, kartais net rekomenduotina kompresijos neturintiems varikliams, tačiau pasiekti gerų rezultatų nepavyks. Laisvalaikiui šis kuras už tokius pinigėlius turbūt geriausias pasirinkimas. Vėl gi nerekomenduoju šį kurą naudoti mažos kubatūros varikliams, jie tiesiog springs tepalu. Gaila, tačiau šį kurą galima įsigyti tik vienoje parduotuvėje arba internetu.
Kaina: 32,00€ už 5 litrus
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
Rapicon
Tiesiog geras kuras ir tiek. Daug kažko pasakyti apie šį kurą ir negalėčiau. Gamintojas labiausiai orientuojasi į sraigtasparnius, ten šis kuras naudojamas kone plačiausiai, tačiau apie auto modelius to pasakyti negalėčiau. Gamintojas nesistengia sukurti naujos formulės, o ir ją keičia gan pavėluotai lyginant su kitais gamintojais. Todėl kažkokio stebuklo tikėtis tikrai neverta. Kaina palyginti nėra maža, bet ir nelabai didelė. Šis kuras gali būti naudojamas ir varžybose ir laisvalaikiui. Trasoje galima bus jaustis tikrai užtikrintai, gal tik ekonomija nebus jau tokia didelė, kaip norėtųsi. Laisvalaikiui šis kuras dirbs kone su visais mažos ir didelės kubatūros varikliais. Gaila, tačiau šiai dienai kuras pasiekiamas tik internetu.
Kaina: 35,09€ už 4 litrus.
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
Tornado
Tenka vis dar išvysti šį kurą Lietuvoje, tačiau su laiku jo pasiekiamumas smarkiai mažėja. Galbūt šiai dienai ir net ir nėra šio kuro tiekėjo Lietuvoje. Šio gamintojo kurą taipogi neišskirčiau – vidutinės klasės ir tiek. Tinkamas tiek varžyboms, tiek laisvalaikiui. Didelę ekonomiją su šiuo kuru pasiekti nepavyks. Gamintojas savo formulės nekeičia jau kone dešimtmetį, kas sąlygoja apie pasenusią technologiją. Priedo sumokame ir už metalinę pakuotę, kuri lyginant su plastiku, tikrai nėra pigi. Na ir tas kamštuko atsukimas yra sudėtingas procesas, kartais prireikia ir atsuktuvo ir replių – nepatogu ir užima laiko. Iš kitos pusės, tokiu būdu kuras yra apsaugomas nuo ultravioletinių saulės spindulių, bet kas šiai dienai kurą laiko ant saulės? (Tas pats naujų technologijų plastikas atlieka lygiai tokią pačia funkciją). Kuras tinkamas mažos ir didelės kubatūros varikliams.
Kaina: 34,75€ už 4 litrus.
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
Meccamo
Prancūzų gaminys. Praeityje šis kuras buvo tikrai populiarus užsienyje, šiai dienai jo suvartojimas yra sumažėjęs. Tačiau nereiktų gamintojo vertinti pagal šį kriterijų. Šioje gamykloje iš tų pačių medžiagų ir net formulių yra gaminami kiti kurai su kitais vardais. Todėl galima sakyti, kad meccamo kuras pilstomas į kitų gamintojų kuro pakuotes. Iš esmės kuras tikrai geras – universalus, tinka ir varžyboms ir laisvalaikiui. Prancūzijoje ir jos kaimyninėse šalyse šis kuras varžybose matomas kone daugiausiai, tačiau pasaulio mastu, jis nublanksta. Iš atliktų šio kuro įvertinimu Lietuvoje, galima buvo matyti, jog šis nepalieka jokių nuodegų variklio viduje. Šiuo metu Lietuvos varžybose šis kuras beveik nepastebimas arba pastebimas retai – todėl raginu išmeginti ir pasidalinti savo patirtimi. Didelis šio kuro pliusas tas, kad jo kaina tikrai patraukli, gaila tik tai, kad jį įsigyti galima tik internetu.
Kaina: 37,65€ už 5 litrus.
Laisvalaikiui:
Varžyboms:
Kainos ir kokybės santykis:
Pasiekiamumas:
Dažnas vis dar klausia apie nitrometano procentą kure – kokį pasirinkti? Atsakysiu labai paprastai, rekomenduoju naudoti tik 25%. Toks nitrometano kiekis kure yra maksimalus leistinas procentas varžybose. Tokiu būdu, bus išnaudotas maksimumas. Kita labai svarbi priežastis – galia. Greičio nitrometanas neprideda, prideda tik sukimo momentą, kas leidžia varikliui maksimalius sūkius pasiekti greičiau, lyginant su mažesnį nitrometano procentą turinčiu kuru. Svarbus faktorius ir tas, kad didesnis nitrometano kiekis kure leidžia varikliui dirbti stabiliau. Tokiu atveju variklius yra mažiau jautrus aplinkos faktoriams (lauko tempertūrai, oro filtro užneštumui ir kt.). Žinoma, daug kas sakys, kad variklis dėvisi greičiau. O kas nors iš jų yra pamatavęs kiek greičiau – nei vienas. Teoriškai taip, praktiškai – neištirta. Todėl taikyti šį išmislą būtų neteisinga.
2015 metų pasaulio čempionato statistika. Patys galite pamatyti koks kuras varžybose yra naudojamas plačiausiai.
Šiam kartui tiek.
Igoris Vilčinskas